De afgelopen paar dagen - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Nic en Lex Lans - WaarBenJij.nu De afgelopen paar dagen - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Nic en Lex Lans - WaarBenJij.nu

De afgelopen paar dagen

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic en Lex

18 September 2014 | Indonesië, Kalibaru

16 september
Vandaag zijn we naar Kediri gereden alvorens daar aan te komen zijn we eerst het Paleis van de Sultan gaan bezichtigen in het plaatsje Solo, deze bezichtiging werd door een Indonesische gids verzorgd met de naam 'Erna'.
Vervolgens zijn we naar het hotel gereden, op zich was vandaag best wel weer een reisdag dus we kwamen laat in de middag aan. We zijn het stadje te voet nog even gaan verkennen en besloten om tijdig naar de kamer te gaan om de nodige slaap te vatten. Nou mooi niet dus aan het hotel grenst een discotheek en vanaf 23.00-03.00 was het raak. In eerste instantie dachten we nog dat het een auto was die voor het hotel stond met harde muziek, maar niet dus. Je begrijpt de volgende dag waren we redelijk gesloopt.

17 september
Vandaag gereisd van Kediri naar Melang, onderweg een stop gemaakt bij een koffie plantage Luwakmas hier maken ze die dure koffie van de ontlasting van de Civet kat. De kat kiest de hoogste kwaliteit bonen om te eten, zijn lichaam verteerd de bonen niet maar voegt er enzymen aan toe en die enzymen maken het tot heel bijzondere en heel dure koffie. Het was een erg leuke rondleiding, ik heb nog een Civet kat in m'n nek gehad en hij sabbelde aan mijn oor.
Toen naar de tabaksfabriek, waar we hebben gezien hoe de sigaretten nog handmatig gerold en verpakt worden, echt leuk al die vrouwen in zo'n ruimte en een lol dat ze met elkaar hadden.
Daarna een stop bij een prachtige waterval (85 m hoog) geweest, ook wederom weer een leuke activiteit.
Om 16.00 waren we in het hotel en om 17.00 lagen we in bed aangezien we vanmorgen 18 september om 00.30 werden opgehaald door onze gids voor de excursie naar de Bromo vulkaan.

18 september
Raar hoor om, om 17.00 te gaan slapen en dan vervolgens om 00.30 uit te checken uit het hotel. De gids en chauffeur waren er klaar voor en wij ook, we hadden nog redelijk geslapen, ik zowaar iets beter dan Lex.
De chauffeur bracht ons naar een verzamelpunt voor jeeps (ergens onderin de berg) we waren rond 02.30 daar om vervolgens in het pikkedonker en in de kou over te stappen in de jeep met een vreemde chauffeur, maar wel met eigen gids, in de jeep zaten Lex en ik tegenover elkaar en de gids voorin, en het was zoals gezegd aarde donker, die chauffeur had er zin in en ging me toch met een rotgang die berg op, het maakt een herrie, het is mega stijl en super donker, achterin gingen we echt alle kanten op, waardoor we onze benen tegen elkaar vast moesten klemmen om een beetje op je plaats te blijven. Ik vond het in het begin echt wel even spannend maar ook wel super gaaf. We kwamen rond 04.00 aan bij het uitzichtpunt om de zonsopgang om 05.21 te bekijken, dan stap je uit de jeep, en staan er allemaal verkopers om je heen om je jassen, handschoenen of shawls te verkopen, goed ik had het niet warm maar om nou op vakantie in Indonesië een jas te kopen dat ging mij wat te ver. Vervolgens loop je met de meute (want vergis je niet er zijn heel veel mensen die dit willen zien) weer in het donker naar het uitzichtpunt (de gids wees ons de beste plek),we zijn gaan zitten en niet meer van die plek afgekomen. Het was adembenemend mooi! Niet in woorden uit te drukken, dus ik plaats foto's! Maar echt zeer zeker de moeite waard.
Na deze excursie terug in de jeep, het is dan inmiddels licht, hoe grappig om dan te zien met wie je in de auto zit en hoe de omgeving eruit ziet. In het licht is het ook lang zo spannend niet. Op naar de Bromo, daar aangekomen moet je nog een stuk lopen of je kon er, per onwijs leuk en lief Indonesisch paardje komen, maar dat vonden we zielig dus we zijn met de benenwagen gegaan, best pittig zo'n berg. Het was een super heldere en zonnige ochtend en de zwaveldamp uit de Bromo goed dik, dus was echt top. Je kan ook vette pech hebben met mist enzo.
Hierna zijn we naar Kalibaru gereden ingecheckt in hotel, gedoucht want het stof en zand vd Bromo zit echt overal en daarna door naar de laatste activiteit op Java en dat was de plantage, was ook leuk! Morgen op naar Bali, de boottocht duurt maar een half uurtje, alleen van de haven naar Nusa Dua 6 uur! Daarna ff een poosje zon, zee en strand, daar hebben we wel zin in! Groeten uit Kalibaru!

• 18 September 2014 - 19:01

Lilian:

Hoi lieve Nic en Lex,

Ik geniet van jullie verslagen en foto's ! En wat uiteenlopend zijn jullie ervaringen ;-)
    van de discotheek via een koffie etende kat naar een schitterende zonsopgang !
    Nu naar zon, zee en strand :-) !

liefs en een x uit Den Haag

• 18 September 2014 - 21:26

Net:

Heeee hoiiii,
    Hebben jullie wel een foto van die koffiepoes? :-) we hadden het er hier pas nog over!
    Klinkt allemaal ook weer als een super beleving.. Vooral ook die zon opkomst! Wauwww..
    Geniet de komende dagen van de zon en de zee.. Heerlijk! Ben vandaag ook naar het strand geweest.. Maar gewoon het Scheveningse strand maar hoor ;-)
    Dikke x en liefs van ons hier!

• 18 September 2014 - 21:28

Net:

Ok.. Zie poessiemauw... Had em even gemist! :-)

• 19 September 2014 - 13:04

Mar:

hmm, doe mij zo'n bakkie Chivet-kat...

• 20 September 2014 - 14:13

Ike Lans:

Heel leuk verslag, vind je maar knap Nic. Heb dit ook doorgestuurd n/Til, dan kan ze mee genieten. Ik heb dit bericht samen met Vonne/Sam gelezen. Ze waren gisteravond hier. A.s. Maandag komen ma/pa v/Rachel even langs. Hier alles OK, nog mooi nazomer. Ze voorspellen vanavond wel regen ????Tot mails veel liefs ma.

• 20 September 2014 - 15:02

Kjeld:

Nu dus op Bali, genieten van zon, zee en strand. @Nic, gefeliciteerd met je verjaardag! Hoe vier je dat eigenlijk volgens Indonesische gewoonten?

En wat een prachtige natuur met vulkaan en waterval. Echt zoo mooi.

• 21 September 2014 - 10:51

Yvonne:

Beetje laat, maar pas nu heb ik jullie reisverslagen ontdekt!!! Nou ja, wat ma schrijft, vrijdagavond hadden we samen zitten lezen en vanochtend heb ik zelf alles nog eens goed gelezen. Mooie reisverslagen!! Erg leuk om te lezen, vooral ook omdat lang vergeten herinneringen weer naar boven komen, omdat ik zelf een deel van de reis lang geleden ook heb gemaakt. Prachtige foto's ook.
    Nicolien, van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Hoop dat jullie het gisteren goed gevierd hebben...met Chivetkoffie en spekkoek ofzo?;-)
    Veel plezier nog op Bali en de eilanden daarna...
    Tot ziens, ergens in oktober, dan nodig afspreken om alle verhalen live te horen!
    xxxYvonne

• 21 September 2014 - 18:24

Fam. Beunders:

Hoi Nic en Lex,

Wat een verslag zeg om jaloers op te worden. De foto's moeten we nog bekijken maar die zullen ook wel heel mooi zijn, vooral de zonsopkomst. Wat interessant al die bezoeken aan koffieplantage's en anderen. Grappig dat we een tijdje geleden de film met Jack Nickelson en Morgan Freeman hebben gezien waarin hij uitlegt hoe die speciale koffie gemaakt wordt en jullie daar nu geweest zijn. Wat ik ook heel gaaf vind is dat jullie in een van je vorige fotosessies een foto van een bedjak gemaakt hebben. Zie voor verdere bijzonderheden mijn email.

Groetjes P. en M.