Wortels and more... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Nic en Lex Lans - WaarBenJij.nu Wortels and more... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Nic en Lex Lans - WaarBenJij.nu

Wortels and more...

Door: NIC

Blijf op de hoogte en volg Nic en Lex

10 September 2014 | Indonesië, Batavia

Dinsdag 9 september
Dinsdag zijn we op zoek gegaan naar het huis waar Lex geboren is en het huis waar mijn vader geboren is in Jakarta en dat is gelukt, het was op loop afstand van het hotel iets van 30 minuten lopen. Van Het huis van Lex en z'n ouders hebben we weinig kunnen zien, er stond een hek voor en niemand was thuis. Bij het huis van mijn vader hadden we meer geluk. Daar mochten we even binnen komen en hebben we met een Indonesische dame op leeftijd, 99 jaar maar liefst die nog Hollands sprak mogen praten en dat was erg interessant. Daarna zijn we nog naar het ziekenhuis waar Lex geboren is gelopen, helaas ma de dierentuin hebben we dan weer niet kunnen vinden. Zowel smiddags als savonds hebben we heerlijk Indisch gegeten. Al met al een heel bijzondere dag.

Woensdag:
Vandaag werden we om 08.00 opgehaald door Hassan voor onze Jakarta stadstour. We begonnen bij het National Museum, wij zijn niet van die museum gangers, dus dat was even pittig, zaal na zaal oude maskers, wapens, stoffen, houten beelden, muziek instrumenten noem maar op. Daarna door naar Sunda Kelapa, de oude binnenhaven, waar de VOC vroeger aanmeerde. De Hoenderpasarbrug de enige oud Hollandse ophaalbrug die bewaard is gebleven en daarna de oude stad waar we geluncht hebben in een grand café in koloniale stijl genaamd 'Batavia'. Daarna door naar de Istiqlal moskee, de grootste moskee van iniedergeval Jakarta, kunnen 200.000 man in! Vervolgens om de dag af te sluiten door naar het Nationaal monument. Van een goed gevulde dag kan je wel spreken. We hebben een aardige gids maar we worden wel een beetje moe af en toe van hem. In het museum blijft hij als een schaduw achter je lopen en is erg vaderlandslievend en begrijpt niets van onze westerse opvattingen omtrent geloof en emancipatie. Ik irriteer me mateloos aan het feit dat Lex hier DE man is en ik maar een vrouw. Hij heeft het veel over de onafhankelijkheid van Indonesië, het loskomen van Nederland, maar geeft ook wel aan dat zonder de Nederlandse invloeden Indonesië niet was wat het nu is (goed bedoeld dus). De Nederlandse invloeden zijn dan ook nog goed te zien. Zie de foto's. Morgen gaan we weg uit Jakarta om 08.00 moeten we klaar staan, op naar Bogor! Liefs Lex en Nic

• 10 September 2014 - 20:12

Sam:

Hebben jullie wel een foto van het oude huis kunnen maken?? Veel plezier!!

• 10 September 2014 - 22:17

Lilian:

Lieve Nic en Lex,

wat een geweldige en mooie ervaring dat jullie in het huis van je vader nic, hebben mogen zijn.
    Daar licht toch een stuk roots van je!
    En Hassan is een echte moslim lieverd, en als vrouw beteken je dan ook wat minder

• 11 September 2014 - 14:06

Manfred:

Wat een avonturen nu al zeg. Geweldig om aan de andere kant van de wereld terug te kunnen jaar je roots, moet heel bijzonder zijn. Onze huwelijksreis ooit , begon precies met dezelfde route..de botanische tuinen in Bogor zijn echt heel mooi. ben benieuwd hoeveel flesjes water jullie daar gedronken hebben want het is er zooooo warm en vochtig. Groetjessssss